יוגה במרוקו-Be kind and be well

מיכל ירקוני מתרגלת את תנוחת הלוחם במרוקובסיום ההופעה של ליאונרד כהן, כהן גדול, במדריד, הוא ברך את הקהל לשלום במילים be kind and be well. באופן שבו הוא אמר את זה לא היה ניתן להבין האם הוא ברך אותנו בשתי ברכות שונות או האם האחד הוא הפועל היוצא של השני.

המילים האלו הפכו למנטרה שליוותה אותנו לאורך מסע מופלא במרוקו. אחרי 2000 קילומטרים על אופנוע סביב להרי האטלס ועוד כמה ימים לחופי האוקיינוס האטלנטי, מבינה יותר כי המילים האלו, be kind and be well, הן עבורי המיצוי והליבה של חוויית היוגה. ציפי נגב, מורתי האהובה, מתארת את היוגה כאמנות של מערכות יחסים. באור התבונה העמוקה, כל מפגש, כל חווייה, היא הזדמנות להתבוננות במערכות היחסים שלי עם עצמי ועם כל שסובב אותי- אנשים, טבע, רעיונות, דפוסים. התרגשתי לשמוע השבוע את מרק וויטוול, תלמידו של קרישנמאצ'ריה שביקר בארץ, אומר כי אינטימיות היא יוגה. כי יוגה היא אינה התעמלות מתוחכמת כפי שהמערב מתעקש לחוות אותה כמעט באופן אובססיבי, תוך חיפוש מתמיד אחרי התנוחה המושלמת, אחרי המדיטציה המושלמת שתיקח אותנו אל שלב עתידי בו נשתחרר מהסבל ונגיע להארה. "אנחנו צריכים אינטימיות, לא הארה" הוא אמר. "יוגה היא ההבנה הפשוטה של המשפט "ואהבת לרעך כמוך". היא האופן בו אנו לוקחים חלק באופן פעיל בקסם הנדיר של עצם קיומנו, בפלא של הנשימה, של הגוף החי, של התנועה".

במרוקו, השפה המדוברת היא צרפתית, ערבית וברברית. נדיר למצוא אנשים המדברים אנגלית באופן שוטף. כך שבין הערבית/צרפתית רמת חטיבת הביניים שלנו לאנגלית הבסיסית של המרוקאים מצאנו את עצמנו ברוב המקרים נאלצים לוותר על תקשורת מילולית. גילינו שגם ללא שפה משותפת, be kind and be well עושים את העבודה מצויין. חווינו מפגשים אנושיים פשוטים ועמוקים שהסתכמו בשיחה שכללה את המילים כן, לא, לאכול, לישון והרבה חיוכים. מלבד פעמיים, לא הגענו מעולם לשיחה שכללה את הצגת העובדות הרגילה של במה אנחנו עוסקים, מה השקפת עולמנו הפוליטית או במשמעות התחממות כדור הארץ על האקלים. בפעמיים היחידות שכן נשאלתי במה אני עוסקת ואמרתי כי אני מורה ליוגה, נפתחו אליי זוג עיניים גדולות ונשאלתי- "מה זה יוגה?". לנוכח השאלה שהעלתה חיוך גדול על פניי, התמלאתי תחושת הקלה וחופש. הנה אני, שבחיי היום יום מקבלת את הגדרת קיומי מהמילים "אני מורה ליוגה", "אני מטפלת ביוגה תרפייה ובי אמ סי", "אני הבת של", "השאיפות שלי בחיים הן"; נשארת עירום וערייה עם עצמי, נטולת זהויות, במפגש ישיר ובלתי אמצעי עם בני אנוש אחרים. ובמפגש הזה, לא איכות תנוחת הכלב מביט מטה או הצ'אטוראנגה שלי נמדדת, אלא היכולת שלי to be kind and be well.

מרוקו הייתה גם חווייה מתקנת של איסלם, של תרבות ערבית, של חוויית השפה הערבית. כל כך מושרש בנו הפחד עד כי מרגישה לפעמים כי היכולת שלנו, יהודים וערבים, לפגוש זה בזה כבני אנוש, הפכה לאתגר לא פשוט. האיסלם במרוקו הוא איסלם מתון, איסלם שהערך הבסיסי שלו הוא סובלנות, כבוד ופתיחות. זכינו לטייל במרוקו בסוף תקופת הראמאדן. יש עוצמה רבה בעם שמתמסר כולו לאורך זמן לטקסי הצהרת אמונתו; גם מבלי להיות מוסלמים יכולנו לחוש את תדר ההתכוונות, את החגיגיות בקול המואזינים הקוראים לתפילות ואת השמחה והעונג שבתום יום הצום. את ארוחת סוף הצום של יום חג האחרון הוזמנו לעשות עם בן-יוסוף, אדם שפגשנו במקרה בעיירה בשם אזרו- ישבנו צפופים בביתו הקטנטן נטול החלונות ואכלנו בעונג אוכל פשוט ומסורתי של סוף הצום- מרק חרירה סמיך, תמרים, חלב חם ולחם. דיברנו מעט, חייכנו הרבה- היינו ביוגה. Be kind and be well.

וכמה מילים אחרונות על חוויית טיול על אופנוע. כשאני מנסה להסביר לעצמי או לתלמידים שלי מה היא עבורי סאמאדהי, אני משתמשת לפעמים במילים נוכחות-מלאה. טיול על אופנוע היא חווייה של סמדהי. אין אפשרות טכנית לא להיות בנוכחות מלאה. נוכחות מלאה עם המראות המתחלפים, עם הריחות, עם תחושות האוויר, המים והשמיים הנוגעים בך, עם צלילי המנוע הנוהם והרוח, נוכחות מלאה נטולת מילים עם אהובי הישוב לפניי. וגם כאן, הזדמנות ליוגה. בתוך התנועה המתמדת ואינסוף הגירויים החושיים למצוא בעצמי את המקום היציב, השקט והבלתי משתנה. להיות במערכת יחסים, באינטימיות, עם כל שהדרך והחיים פורשים בפניי. To be kind and be well.  IMG_3052